Autor: Jakob

Hiljuti sattusin rääkima tuttavaga, kes oli hädas oma kohaliku omavalitsuse veebilehe ligipääsetavuse teatisega. Nimelt oli tekst nii segane ja kantseliiti täis, et isegi selle koostanud ametnik ei saanud enam aru, mida ta sinna kirjutanud oli.
Siis sattusin sotsiaalmeedias peale ühe teise kohaliku omavalitsuse töötaja murele, et ligipääsetavuse teatises nõutakse kole keerulist sõnastust, millest keegi aru ei saa.
Õige, ei saagi.
Sellest tekkis küsimus, miks peab üks nii vajalik ja sisukas dokument olema raskesti loetav, kuiv ja täis asjatuid termineid.
Miks üldse veebi või mobiilirakenduse ligipääsetavuse teatist vaja on?
Üks põhjus on muidugi juriidiline: Avaliku teabe seadus ütleb, et avaliku sektori veebilehed ja mobiiliäpid peavad olema ligipääsetavad ja selle kohta, milline ligipääsetavus lehel praegu on ja mida veel parandatakse, tuleb anda ka infot.
Kahjuks ütleb sama seaduse juurde käiv määrus “Veebilehe ja mobiilirakenduse ligipääsetavuse nõuded ning ligipääsetavust kirjeldava teabe avaldamise kord” et see ligipääsetavuse teatis tuleb kirjutada vastavalt Euroopa Komisjoni näidisele.
Ja sealt see keeruline tekst tulebki. Ja see tekst peab olema. Kahjuks, tavalised külastajad veebilehel sellest üldiselt aru ei saa.
Seega, kui näpuga nüüd hästi järge ajada ja tahta olla ka inimsõbralik asutus, tuleks luua inimsõbralik teatis, ja siis ametlik teade.
See eelnev jutt käis ainult avaliku sektori kohta. Erasektoris ei ole täna ligipääsetavuse teatise loomine kohustuslik, aga inimsõbralik versioon on sinu klientide seisukohast vägagi teretulnud.
Selline teatis on tegelikult lihtsalt mõistlik. Kui oled ligipääsetavusega pingutanud, on kena ja kasulik sellest oma kasutajaid ka teavitada. Kui kasutaja aga satub mure otsa, on tal õigus selgelt aru saada, kas ta ei saa sinu veebilehte kasutada sellepärast, et sul on midagi pooleli, või on hoopis tema oskuste või seadmega midagi korrast ära.
Mida üks veebi või mobiilirakenduse ligipääsetavuse teatis sisaldama peaks?
Et ligipääsetavuse teatis oleks päriselt abiks ja vastaks ka mainitud seaduses toodud nõuetele, peab see sisaldama vähemalt järgmist infot:
- Veebilehe vastavus ligipääsetavuse standarditele. Meil kehtib Euroopa LIidu digiligipääsetavuse standard en 301 549. Tuleks mainida, kas leht on täielikult, osaliselt või mitte ligipääsetav).
- Täpsed kohad või funktsioonid veebilehel, mis veel ei ole ligipääsetavad, sealhulgas juhul, kui mõne probleemi lahendamine oleks hetkel ebamõistlikult kulukas.
- Selge viide, milline veebilehe sisu ei kuulu üldse veebiligipääsetavuse direktiivi reguleerimisalasse (näiteks kolmandate osapoolte loodud sisu).
- Teatise koostamise ja viimase ülevaatamise kuupäev.
- Selgitus, kuidas teatis koostati (kas enesehindamise või välise hindamise kaudu).
- Kirjeldus ja link tagasiside võimalustele, mille kaudu kasutajad saavad ligipääsetavuse probleeme raporteerida või ligipääsmatule sisule juurdepääsu küsida.
- Kontaktandmed, kes vastutab ligipääsetavusega seotud küsimuste käsitlemise eest.
- Kirjeldus ja link järelvalvemehhanismile juhuks, kui kasutaja pole saadud vastusega rahul.
- Kontaktandmed järelevalveasutusele, kes ligipääsetavuse kohta järelevalvet teeb. Eestis on selleks Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Lisaks kohustuslikule infole võib lisada ka näiteks lühikese selgituse organisatsiooni pühendumisest ligipääsetavusele või infot täiendava telefonitoe kohta.
Kuidas seda kõike kirjutada?
Inimese seisukohast , kes seda kõike loeb ei pea ligipääsetavuse teatis olema kuiv, keeruline ega ametlikku kõnepruuki täis. Inimene tahab teada, mis probleemid su lehel on ja kas sa nendega tegeled ning kuhu pöörduda, kui tekivad ligipääsetavusega tõrked.
Täna on Eestis päris laialt levinud üks vana teatise põhi, mida kõik millegipärast kasutavad. Nii räägitakse 2025 aastal uuendatud lehtedel veel sellestki, et ekraanilugeja toetab Windows 7, kuigi see operatsioonisüsteem ise pole juba aastaid ametlikult toetatud.
Üks hea teatis räägib sama keelt, mida kasutad mujal oma veebilehel klientidega suheldes. Kui ütled külastajale mõnes tekstis et “vaata pilti,” pole seda pilti järsku mõtet ju “tekstiliseks alternatiiviks” nimetada. Või kui ütled, et “loe pildikirjeldust,” pole teatises mõtet seda ka “mittetekstilise sisu tekstiliseks alternatiiviks” nimetada.
Teeme ühe näite kah.
Kohviku “Saiast segi” veebilehe ligipääsetavuse teatis
Meile kohvikus “Saiast segi” on oluline, et meie koduleht oleks ligipääsetav kõigile külastajatele, sealhulgas erivajadustega inimestele.
Täna on meie veebileht osaliselt ligipääsetav, Euroopa Liidu ligipääsetavuse standardi EN 301 549 järgi. See tähendab, et oleme palju vaeva näinud ning näiteks kõik menüüd, kontaktandmed ja tellimisvormid on ekraanilugejaga kasutatavad ning leht kohandub, kui seda sisse suumida.
Siiski teame, et mõned asjad meie lehel ei ole veel piisavalt ligipääsetavad:
- Meie vanades blogipostitustes on veel kirjeldamata pilte
- Kohviku avamispäeva videolt meie ürituste reklaamlehel puuduvad subtiitrid ja kirjeldustõlge
- Mõned gruppidele mõeldud PDF-menüüd on liiga väikese kontrastsusega.
- Lisaks ei saa klaviatuurikasutajad broneerida endale kindlat lauda, kuna interaktiivne saaliplaan ei ole navigeeritav.
Tegeleme nende parandamisega jooksvalt ning planeerime kõik puudused kõrvaldada hiljemalt septembriks 2025.
Mõned asjad pärinevad kolmandatelt osapooltelt (näiteks avalehel olevad videod meie klientidelt, kes Tiktokis meie kohta häid sõnu räägivad, või meie asukohta näitav Google mapsi kaart). Nende ligipääsetavust ei saa me alati mõjutada.
See teatis põhineb meie tellitud ligipääsetavuse auditil, mille koostas Ligipääsuke OÜ Novembris 2024.
Kui märkad ligipääsetavusega seotud puudusi, anna meile sellest palun teada – saad seda mugavalt teha meie tagasisidevormi kaudu (link vormile).
Meiega saab ühendust ka telefonil 5555 5555 või kirjuta info@saiastsegi.ee. Kõigi ligipääsetavusega seotud küsimuste eest vastutab meie klienditoe juht Vello. vello@saiastsegi.ee, kes on tagasiside üle väga õnnelik.
Viimane uuendus ligipääsetavuse teatises tehtud: 25. märts 2025.
Eestis teeb meie valdkonna asutuse ligipääsetavuse järelevalvet Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Kontaktid ja juhised, kuidas kaebust esitada leiad nende kodulehelt www.ttja.ee.